لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَى لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذلِكَ بِمَا عَصَوْا وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ.كَانُواْ لاَ يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ لَبِئْسَ مَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ .تَرَى كَثِيراً مِّنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَفِي الْعَذَابِ هُمْ خَالِدُونَ

اليهود في الأندلس ( الحلقة الثانية)



عاش اليهود تحت ضل الدولة الاسلامية في الاندلس وكانوا اخر رواقة ومنجهة وشافوا يومين اخر حلاوة ... فلوس ... ومناصب ... وعز ... وأمان ولا حد كان يفكر يظلمهم أو يصادر حقوقهم حتي ان كتير من اليهود وقتها اشتغلوا في مناصب كبيرة زي الوزارة والحجابة ،
ورغم بعض الاحداث الدموية اللي حصلت لهم من بعض المتطرفين المسلمين الا انهم بقوا اكتر من كام قرن عايشين في ميغة ونغنغة وعلى أفضل ما يكون في ظل عدالة الشريعة الإسلامية وسماحة المسلمين المعهودة
حتي ان اليهود في اسبانيا كانوا بيستخدموا اللغة العربية في تعاملاتهم اليومية وكانوا بيدونوا بيها كل العلوم والفلسفة والتجارة حتي ان بعض كتبهم الدينية اتسجلت بالعربي
والحقيقة ان العصر الذهبي لليهود في الاندلس كان هو العصر الأموي الأول واللي سموه عصر الموريش Moorish) ) أي البحريين يعني العرب اللي جاءوا من خلف البحار وفي الفترة دي علا مقام اليهود ع الاخر نظراً لتقدمهم وبراعتهم في الطب والفلسفة والتاريخ
خلونا نبدا من أول صفحة
لما دخل المسلمين الاندلس كان اليهود عايشين ومتركزين في المدن الرئيسية زي قرطبة وطليطلة وكانوا برضه عازلين نفسهم وعايشين في احياء مغلقة ده طبعا بسبب العنصرية والاضطهاد اللي عاني منه اليهود مش بس في الاندلس ولكن في كل شبر في اوروبا
لكن خلاص ... الحال اتغير تماما في عهد الدولة الاسلامية في الاندلس وسمح لهم المسلمين بالسكن خارج الحي اليهودي " القاهال " بالعبري
مش كدة وبس لأ ده كمان استعان المسلمين باليهود في البداية عشان يشتغلوا في الحراسة والأمن ده طبعا بسبب خبرة وقدرة اليهود في معرفة كل كبيرة وصغيرة في المدن دي
تعالوا بقي نشوف الفرق الشنيع ما بين اليهود تحت ايد العنصرية الاوربية واليهود ايام الدولة الاسلامية في الاندلس
زي ما قولت استقر اليهود وعاشوا عيشة فل وناموا متطمنين علي نفسهم واموالهم وعيالهم مش بس كدة ... دول كمان شاركوا في الحياة السياسية والاجتماعية والاقتصادية وطلع لهم ريش وجناحات كمان
اولاً ... استقرار اليهود في قلب الاندلس
مدينة قرطبة ...
المدينة دي فتحها المسلمين سنة 92 هـ -711 م وخسروها سنة 633 هـ - 1236 م وعاش اليهود في المدينة معززين مكرمين وخصوصا في عهد الخليفة عبد الرحمن ( الثالث ) ثامن امير اموي في الاندلس واللي كان عصره ازهي العصور الذهبية في الاندلس وامتد حكمه لـ 50 سنة ولقب بأمير المؤمنين والحقيقة قرطبة كانت في عصر الرجل ده من أرقي المدن في العالم وكانت زي المنارة اللي بتشع علوم وفنون للعالم كله
المهم عندنا ان الرجل ده عبد الرحمن الناصر
* اسس مركزا للدراسات اللغوية العربية واللي ساعد على تطور الدراسات العبرية، فانتعشت دراسات السفرديم (اليهود الاسبان)
* وكمان رقي اليهودي حسداي بن شبروت وخلاه مستشار ليه وطبيب في القصر بتاعه
* وكمان خلاه يدير التجارة في المملكة وخلاه علي راس الدائرة المالية اللي هي الجمارك دلوقتي ...
* ايه ده يعني ؟!! ده حسداي بن شبروت كمان كان شاعر !!!
وبصراحة حسداي بن شبروط ده رجل يستاهل جدا وكان عبقري زمانه وكان فلتة وكانت معرفته باللغة اللاتينية هي وش السعد عليه وهي اللي فتحت له طاقة القدر وقتها لأنه بسبها قدر يكتشف طريقة تركيبة الدواء الي عمله أندروماكوس الكريتي للإمبراطور الروماني نيرون واللي كانت تركيبة مكونة من 61 عنصر وفضل الدوا ده يستخدم في الامبراطورية الرومانية لعلاج أمراض كتيرة لفترة طويلة جدا
والحقيقة ان علماء الطب المسلمين حاروا جدا في اكتشافه
وكانوا بيسموا الدوا ده باسم "الفاروق
وكان الرومان يسمونه "الترياق" (THERIACA)،
وسماه أطباء اليهود "المخلص"
ومع اللغة اللاتينية اللي كان بيتقنها كويس كان حسداي بيعرف لغات تانية كتير زي العربية والعبرية والاسبانية والاغريقية عشان كدة كان الخليفة بيعتمد عليه في ارساله للبلاد الاجنبية
مرة للتفاوض علي هدنة وابرام شروط تهدئة وعقد صلح
ومرة لاتمام التعاقد علي صفقات اقتصادية
ومرة تانية لفتح ابواب ثقافية وانعاش الحركة الادبية
حسداي ده كان شاطر جدا الصراحة
والحقيقة ان حسداي بن شبروت ده مافادش اليهود في الاندلس بس ده كمان كان بيتوسط ليهود بيزنطة وكان بيتصل بالاميره (هيلينا) البيزنطية عشان حماية اليهود في هناك
كمان الرجل مقصرش مع اخوانه الأحبار في العراق وكان بيبعت لهم فلوس كتير وهم بدورهم كافئوه ومنحوه لقب ريش كالا يعني رأس العرش وده لقب جامد جدا مش بيروح الا لصاحب فضل كبير وعلم كتير
وسماح الناصر لحسداي بن شبروت انه يستفيد من منصبه في خدمة اليهود جوة وبرة الأندلس ده دليل واضح علي التسامح اللي عاشه وشافوا اليهود من السلطة الاسلامية في الوقت ده
كمان كان في اطباء يهود مشهورين جدا في الاندلس منها العائلة الميمونية واولهم الطبيب (عبد الله بن ميمون) و (موسى بن ميمون)
شوفتوا بقي الفرق بين هنا وبين اي مدونة تانية .. هنا بنقول الحق بنقول اللي لينا واللي علينا لما اليهود بتتفوق وترتقي بنقول ونذكر فضلهم من غير اي مواربة ولا تدليس للأمور
لكن الحقيقة انا دُهشت لما لقيت فيه ناس كاتبة بتقول ان المكانة اللي وصل ليها اليهود في الوقت ده مش بسبب سماحة وعدل الحكم الاسلامي لكن بسبب جهبزة وذكاء ورقي اليهود في ذلك الوقت ده وان نهضة الاندلس في الطب والعلوم كانت بسبب ترجمة المخطوطات الطبية من السريانية الى العربية بذمتكوا في حقد اكتر من كدة طب يا ولاااد الـ .... تيييييييت .... محصلش الكلام ده ليه في فرنسا ولا ألمانيا ولا انجلترا ؟ عموما ده مش موضوعنا
مدينة طليطلة ( toledo )
فتحها طارق بن زياد سنة 94 هـ - 712 م بعد معركة وادي لكة وانتصاره علي القوط وخسرها المسلمون في سنة 567 هـ 1185 م علي ايد الفونسو السادس
المدينة دي كانت مليانة يهود بالذات الجزء الغربي منها واشتغل اليهود فيها بالتجارة والعطور ولسة هناك لغاية دلوقتي شوارع باسم اليهود زي شارع صامويل هاليفي وشارع دي لاجوديرا اي الشارع اليهودي
وكان عايش في المدينة دي أغلب الادباء والمفكرين اليهود زي بنيامين الطوطيلي المتوفى سنة 586هـ - 1190م، وصاحب كتاب "همساعوث" يعني الرحلات،وإبراهيم بن داود الطليطلي صاحب كتاب "سفر هقبالة" يعني التصوف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق